2009/09/29

احم .. التدوينة دي من وقت طويل .. و نصحني ناس اني أنشرها في المدونة ..
فبصوا عليها من غير تريقة .. ( عبدو)

*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*



امأساتي مع الطبخ ( قصة واقعية قصيرة )

منذ إعدادي يجب أن يتم تعليم الفتاة أسلوب الطبخ الحديث جدا مثل كيف تتطبخ
العدس و الكشري و الحاجات الجديدة ديه !
و طبعا كان لازم أتعلم فقلت ابدأ بحاجة سهلة زى مكرونة بالصلصة
حاجة سهلة وبسيطة و لكنها كانت كارثة !
لأن و ببساطة و بكل ثقة أول حاجة عملتها أني غسلت المكرونة قبل ما تتسلق و ياريت كده و بس ده أنا سبتها ساعة و نصف على النار قال ايه عشان تستوي كويس
و كمان لما عملت الصلصة حطيت نصف كيس الملح غير اني ماخدتش بالي ان الصلصة حامضة من اساسه و طبعا لم تكن قابلة للأستخدام الآدمي كان مصيرها أن تتاكل من فبل الزبالة و ديه كانت أول كارثة من عدة كوارث في الطبخ !

الكارثة 2

طبعا لا يوجد أسهل من قلي الفليه ( الفراخ البانيه ) و لكن ماذا يحدث عندما تنسى الزيت على النار لمدة نصف ساعة ؟؟
أقولك لأنها حصلت معي ، حطيت الزيت يسخن و كله تمام و لكن فجأة لاقيت كارتون ( يوغي ) على التلفاز فذهبت حتى آراه و نسيت اللي ع النار !!!
بعد نصف ساعة دخلت المطبخ لأرى الحرب العالمية الثالثة قد قامت
أن الطاسة قد تفحمت و الزيت عبارة عن نار عالية
و انا بقى بذكائي الخارق لم أغطيها بغطاء مثلما المفروض بل
جبت مياه من الصنبور و طششششششش على الطاسة و الزيت!!
الكارثة إن النار طلعت ل السقف و أصبح لونه اسود و الحمد لله ربنا ستر و المطبخ ما احترق
و فضلت أنظف في المطبخ لمدة تتعدى الساعتين و، حاولت اني اخفي اثار الجريمة بس السقف كان شاهد قوي ! ديه كانت الكارثة 2 من كوارث الطبخ

لالالا انتظروا لم تنتهي الكوارث بعد !

الكارثة 3

و طبعا أنا كنت فرحانة بقيت اطبخ بقى و ماحدش قدي فقلت خلاص المرة ديه اعمل كيكة
بقى كفاية طبيخ خلينا في الحلو ... يمكن اعرف اعمله المرة دي
فعلا أخذت الكتاب الي مكتوب فيه الوصفة ودخلت مش عارفة اللي انا عكيته و عملته غلط في المكونات و لكن المهم أن العجين طلع شوية صغيرين فعشان أنا ذكيه جدا خبزتها في حلة ! ، اصلي فكرت طب ما الصنية من نفس نوع معدن الحله لا صنية عارفين يعني إيه تعمل كيك في حلة ؟؟!!
المهم إنها طلعت غريبة الشكل
بعدين جملتها على قد ما اقدر وبقت في جمال الغيلان كده
ترعب ، فوضعتها في الثلاجة و بعد ساعة خرجتها و كانت كارثة
في ايه بقى أنها كانت أقسى من الحديد حاولت تقطيعها بالسكين و لكن لم انجح مكنتش بستسلم بالسهولة دي ، فحاولت تقطيعها بالساطور و لم انجح ايضاً و
أعتقد إني إذا حاولت قطعها بمنشار كهربي فلن افلح !
طبعاً برضه الزبالة أكلتها و الفترة دي لاحظت ان القمامة ازداد وزنها بشكل ملحوظ
تعرفوا السبب ؟؟


3 التعليقات:

المرشد يقول...

ههههههههههههههههههههاي..

انتي فاشلة فشل ذريع .. ذريع..

ده انا في المطبخ بسم الله ما شاء الله..

مكرونة ايه وفراخ ايه..

ده انا اشتغلت في مطعم قبل كده الناس كلها عايزاني اشتغل عندهم..

همه.. ال بتطبخ ال.. (عبدو)

غير معرف يقول...

ههههههههههههههههههههه
يخرم جيبك يابنتى

والله مش قادر
انا بجد مقلوب من الضحك فعلا :D

هههههههههههههههههههههههه

المهم دلوقت بقيتى عاملة ازاى؟
لسه كدة وللا فى تحسن؟ :D


ابوبكر

Eliade يقول...

احم .. البتاعة دي من زمان ...
يعني مش عايزين تريقة بقى ..
انا اتحسنت كتير ..
فبطل انت و هو .. ( عبدو ) ..